Maatschappelijke Dienstverlening is één van de grootste afdelingen en bestaat uit de clusters Maatschappelijke Ondersteuning, Bedrijfsbureau en Jeugdhulp.
Maatschappelijke Ondersteuning is verantwoordelijk voor:
Op deze afdeling staat het belang van mensen (cliënten, medewerkers en inwoners) op nummer één. We zetten cliënten in hun kracht en bieden daarbij benodigde ondersteuning en dienstverlening, afgestemd op hun behoeften.
Voor de Wmo zijn wij voor de gemeenten Bergeijk en Bladel het eerste aanspreekpunt. Dagelijks zijn wij te vinden in de Zorgloketten van de gemeente Bergeijk en Bladel om hulpvragen van inwoners te beantwoorden en ze zo goed mogelijk verder te helpen. We werken hiervoor nauw samen met onze collega's van de andere clusters en externe dienstverlenende instanties.
Als het een melding betreft op het gebied van de Wmo, dan ga je op huisbezoek om samen met de inwoner en/of het netwerk te komen tot de hulpvraag. Hierbij breng je alle leefgebieden in kaart en bespreek je de mogelijke oplossingen. Een essentieel uitgangspunt daarbij is het bevorderen van de zelfredzaamheid van de inwoner. Als deze melding leidt tot een Wmo-aanvraag, dan werk je deze af tot en met de beschikking.
Ons Wmo team bestaat uit ongeveer 20 collega's in de functie van consulent, kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker of administratief ondersteuner. Zij worden aangestuurd door de teammanager. Er heerst een goede sfeer en collega's staan altijd voor elkaar klaar. Kortom, werk je bij ons in het taakveld Wmo, dan ben je verzekerd van een uitdagende functie!
Binnen het bedrijfsbureau van de afdeling Maatschappelijk Dienstverlening, vormen wij een hecht en deskundig team dat een cruciale spilfunctie vervult als het kloppende hart van onze organisatie.
Verschillende teams dragen op unieke wijze bij aan de soepele werking van onze dienstverlening. Daarbij kun je denken aan het volledige digitale berichtenverkeer en de nauwkeurige verwerking van aanvragen, declaraties en bijzonderheden binnen de jeugdhulp (CJG+ de Kempen) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Maar ook de ontvangst en afwikkeling van aanvragen die voortkomen uit de Participatiewet, met bijzondere aandacht voor de Bijzondere Bijstand.
Een ander essentieel onderdeel van ons bedrijfsbureau focust zich op de ontwikkeling van applicaties en het implementeren van verbeteringen om onze consulenten en backoffice volledig te ondersteunen. Het team met verantwoordelijkheid in de financiën en interne controle speelt een cruciale rol in het voeden van de organisatie met de benodigde checks. Zij fungeren tevens als het epicentrum van de datastroom, die wordt gebruikt in de planning & control rapportages en de visualisatie van kerncijfers binnen het sociaal domein in onze regio.
Ons streven is niet alleen naar efficiëntie, maar ook naar een prettige werkomgeving waarin een goede sfeer en een hoge mate van collegialiteit heersen. Word lid van ons dynamische bedrijfsbureau en je kunt rekenen op een boeiende en uitdagende functie die jouw professionele ontwikkeling stimuleert!
CJG+ De Kempen valt, als onderdeel van Maatschappelijke Dienstverlening, onder de Samenwerking Kempengemeenten en is verantwoordelijk voor de uitvoering van de jeugdwet voor de gemeenten Reusel-De Mierden, Bladel, Eersel en Bergeijk.
Vanuit onze rol als uitvoerende organisatie voor de jeugdwet, bestaat ons takenpakket uit diverse werkzaamheden, gericht op directe ondersteuning aan ouders en kinderen, zoals vroegtijdige opvoedondersteuning, het voeren van procesregie in veiligheidscasuïstiek en het toe leiden naar specialistische jeugdhulp. Daarnaast zijn we als CJG+ De Kempen continu bezig met beleidsontwikkeling en kwaliteitsverbetering.
Vanuit de overtuiging dat je moet samenwerken om echt mooie dingen te kunnen bouwen, werken we iedere dag samen met een enthousiast team van professionals op zowel uitvoerend als beleidsniveau. Iedere dag weer met elkaar op zoek naar nieuwe wegen om een antwoord te vinden op de uitdagingen die we tegenkomen. Dat doen we met ons team, maar óók met de jeugdigen, hun ouders en onze partners in het veld.
Uiteindelijk willen we onze jeugdigen en hun gezin, zo snel en laagdrempelig als mogelijk van ondersteuning voorzien, zodat zij zich snel, zo gezond en zelfstandig als mogelijk, veilig verder kunnen ontwikkelen. Samen leren, samen 'fouten' maken.. , maar vooral vanuit verbinding en vertrouwen, bouwen we samen aan elke dag een beetje mooiere jeugd(hulp) in de Kempen.
Binnen CJG+ de Kempen hebben we de taken onderverdeeld onder een 4-tal teams, welke vanuit hun verschillende rollen intensief met elkaar samen werken, te weten:
Team toegang is eerste aanspreekpunt bij nieuwe klantvragen of vragen vanuit netwerkpartners. Vanuit een eerste inventarisatie wordt de ondersteuningsvraag in beeld gebracht en de juiste ondersteuning ingezet. De ondersteuning wordt gezocht in het eigen netwerk of voorliggend waar mogelijk, maar ook binnen de specialistische hulp waar nodig. Waar mogelijk biedt Team Toegang ook zelf ondersteuning op basis van een beperkt aantal gesprekken, opdat de jeugdige of het gezin daarna weer zelfstandig verder kan. Daarnaast hebben zij een belangrijke taak in monitoring van ingezette specialistische zorg, zodat we blijven sturen op de kwaliteit van de jeugdhulp.
De primaire taak van het LOT is, om op basis van een gezamenlijk actieplan, direct ondersteuning te bieden aan ouders en/of jeugdige. De ondersteuning kan individueel of systeemgericht vormgegeven worden, waarbij tevens gekeken wordt naar de mogelijkheden van netwerkversterking. Waar nodig vervul het LOT de rol van casusregisseur en ondersteunt deze bij het coördineren van de taken en ondersteuning binnen het gezin. Het doel richt zich altijd op het versterken van het gezin, zodat zij snel zo zelfstandig als mogelijk weer verder kunnen.
De Jeugd- en gezinswerkers van het KTJ (SKJ geregistreerd) bieden zelf ondersteuning en voeren daarnaast (proces)regie bij gezinnen waar complexiteit, risico's of onveiligheid aan de orde zijn.
Ze werken intensief samen met het netwerk en betrekken de jeugdbeschermingsketen waar nodig.
Het Kempenteam voor Jeugdhulp draagt primair zorg voor een veilige omgeving en zet vervolgens in op structurele veiligheid, zodat een basis ontstaat om weer te kunnen groeien en ontwikkelen.
Dit team bestaat uit medewerkers beleid en kwaliteit, alsook een gedragswetenschapper. Samen faciliteren zij het team in het scheppen van de juiste voorwaarden om de uitvoering van de dagelijks werkzaamheden in het primair proces doorgaan te kunnen laten vinden. Ondersteuning kan plaatsvinden op zowel procesmatig als inhoudelijk vlak. Daarnaast richten zij zich continu op kwaliteitsverbetering en beleidsontwikkeling in nauwe samenwerking met de uitvoering, onze beleidscollega's binnen de gemeenten en andere partners uit ons netwerk.
Het team schuldhulpverlening helpt de inwoners van alle vijf de Kempengemeenten die kampen met financiële zorgen en/of problemen. De dienstverlening is breed en gericht op maatwerk met als doel om iedere inwoner financieel gezond te krijgen.
In tegenstelling tot veel gemeenten wordt het gehele traject schuldhulpverlening in eigen beheer uitgevoerd. Een inwoner heeft tijdens het gehele traject een consulent die meewerkt aan een oplossing. Of dit nu een financieel coaching traject, begeleiding, het treffen van een betalingsregeling of het opstarten van een gehele schuldsanering betreft. Alle dienstverlening wordt binnenshuis aangeboden en opgepakt. Enige uitzondering hierop is zeer specifieke en complexe dienstverlening voor ondernemers, waarvoor de samenwerking met gespecialiseerde bedrijven is gezocht.
Ons team bestaan momenteel uit vier consulenten schuldhulpverlening en twee kwalitatief hoogwaardige administratieve ondersteuners. Zij worden aangestuurd door de teammanager en krijgen ondersteuning van een kwaliteits- en een beleidsmedewerker.
Ons team Sociaal Raadslieden is een klein team van twee bevlogen collega's die inwoners ondersteunen op sociaal-juridisch en financieel gebied. Voor de inwoners van Reusel-de Mierden, Bladel, Eersel en Bergeijk staan zij klaar om hulp te bieden op gebieden als sociale zekerheid, belastingen, juridische problemen en maatschappelijke voorziening.
Ze werken op locatie bij de diverse gemeenten en hebben korte lijntjes met de andere afdelingen binnen de Maatschappelijke dienstverlening.
Als Sociaal Raadslid heb je hier echt een verbindende en signalerende rol waarbij je inwoners, gemeentelijke dienstverlening en partijen in het voorliggend veld samenbrengt.
Bekijk ook de vacatures in de regio op Werken in Zuidoost-Brabant of meld je aan voor een job alert en ontvang vacatures per e-mail!
Bekijk alle vacatures in de regioopen_in_new